Florbalová škola Bohemians
Florbalová škola Bohemians
VÝŽIVA MLADÝCH SPORTOVCŮ

Zdravá výživa a regenerace jsou pro vývoj mladého sportovce to nejdůležitější.

Správně nastavený jídelníček umožní optimální růst i vývoj a zároveň poskytne dostatek energie pro vysoký sportovní výkon. Zdravým jídelníčkem lze předcházet zraněním v období skokových růstů. Během dospívání chlapci mohou vyrůst o 15–30 cm a dívky o 18–25 cm, a to během poměrně krátké doby. Svalová hmota se nestíhá dotvářet a hrozí únavové zlomeniny. Proto by se měli mladí sportovci naučit zdravému a pravidelnému stravování.

Rodiče hrají důležitou roli.

Mladí sportovci, často z nedostatku informovanosti, ale i času, konzumují fast-food, sladké limonády a energetické nápoje, které v jejich výživě nemají co dělat. Jídlo je součástí rodinné kultury, a proto by se každý rodič měl zajímat o stravování svého dítěte. To nejjednodušší je jít svým dětem příkladem, nekupovat polotovary a pochutiny a nepoužívat sladkosti jako odměnu.

Jídelníček mladého sportovce by se měl skládat z kvalitních bílkovin, sacharidů a tuků, rozdělených do 5̶–6 denních porcí.

Bílkoviny – stavební kámen každé buňky, zdroje: kvalitní maso, ryby, luštěniny, mléčné výrobky atd.

Sacharidy – zdroj energie, zdroje: celozrnné pečivo, rýže, brambory, ovoce a zelenina, luštěniny.

Tuky – zásoba energie, důležité pro vitamíny rozpustné v tucích, pro činnost mozku, zdroj Omega 3 a 6 mastných kyselin, zdroje: ořechy, semínka, olivový, dýňový olej, tučné ryby, kvalitní mléčné výrobky.

SnídaněSvačinaObědSvačinaVečeřeII. večeře
Jogurt, ovoceCelozrnný toast se
šunkou a zelenina
Těstoviny s kuřecím
masem a zeleninou
Tvaroh s ovocem
a ořechy
Vývar, ryba, zelenina,
příloha (rýže)
Proteinový shake
Vajíčková omeleta
se šunkou a sýrem
Proteinový shakePečené brambory,
hovězí steak, fazolky
Domácí pomazánka,
žitný chleba, zelenina
Zeleninová polévka,
kuřecí rizoto
Jogurtový nápoj, ovoce
Kaše z ovesných vloček
s ovocem a ořechy
Cottage sýr, ovoce
nebo zelenina
Grilovaná zelenina,
příloha, ryba nebo krůtí
steak
Proteinový shake nebo
jogurtový nápoj a ovoce
Obložený talíř
(95% šunka, sýry,
zelenina, žitné pečivo)
Tvarohová pomazánka,
zelenina

Výživový institut, s.r.o., Za Zelenou liškou 15, Praha 4, www.vyzivovyinstitut.cz
Výživové poradenství, koučink, analýza složení těla na inBODY

Dále čtěte

Chodov